Monday 19 January 2009

Badan Sihat


BERSENAM. Selalu sangat kita dengar orang suruh kita bersenam. Lagi-lagi iklan kat tv tu, yang kerajaan buat. Badan sihat, otak cerdas. Tapi tak semua orang nak bersenam. Kenapa agaknya? Bukan budaya kita, lebih-lebih lagi orang Melayu. Dalam kawasan sesuatu taman perumahan tu susah sangat nak nampak orang Melayu bersenam. Pagi-pagi nampak la orang bersenam, tapi malang, bukan orang Melayu kita. Bukan apa. Sekarang ni pun kan tengah krisis perang di Palestin. Sebagai orang Muslim, kita kenalah peka dengan hal ni. Apa kena-mengena dengan bersukan?

Setiap orang ada pendapat masing-masing. Bagi aku, bersenam ni penting untuk bina badan yang cergas (ceh, tau la baru pas joging tadi ;-D). Bukan saja untuk elakkan penyakit, tapi bagi lelaki, mereka boleh la bersedia untuk kemungkinan-kemungkinan yang tertentu, contohnya, perang. Perang kan memang dianggotai lelaki jek. So kalau badan tak sihat, stamina tak kuat, nafas tak panjang, nak angkat pedang (pedang guna lagi ke dalam perang?) atau machine gun pun tak larat, lari seratus meter pun dah tercungap-cungap, macam mana nak lawan musuh ALLAH tu? Rasulullah s.a.w pun menggalakkan pemuda lelaki aktif bersukan seperti tunggang kuda dan memanah. Semua ni dapat membantu mempersiapkan diri untuk perang. Yelah, siapa lagi yang nak bela nasib perempuan-perempuan, anak-anak, orang tua, bangsa, dan agama kita kan?

Mungkin kita rasa tak rasional sebab negara-negara Islam yang ada sekarang ni bukan kuat pun. Bilangan kita ramai. Tapi kita takde teknologi. Mungkin sebab umat Islam sekarang ni dah jadi pemalas. Kalau kita baca sejarah, memang tamadun Islam lebih menyerlah daripada tamadun barat. Ramai tokoh-tokoh ilmuwan yang lahir daripada zaman kegemilangan Islam. Mereka bukan saja mahir dalam satu bidang, malah banyak bidang. Kepakaran mereka tu pun jadi panduan sampai zaman sekarang. Banyak teknologi yang orang Barat buat berpandukan teknologi zaman kegemilangan Islam. Tapi apa dah jadi dengan umat Islam sekarang?

Dulu, masa aku form 5, ustaz aku selalu ceritakan tentang gambaran umat Islam di akhir zaman. Umat Islam pada akhir zaman bagaikan makanan di dalam dulang. Orang kafir pula kerumun makanan tu. Kalau dah kena kerumun, mestilah kena makan. Lama-lama, hilanglah umat Islam kan? Jadi, anak-anak muda Islam, mahukah anda bangkit menegakkan Islam? Ada ke keberanian dalam diri kalian? Atau kalian cuma nak duduk diam saja? Tawakkal tanpa usaha? Bila agaknya umat Islam di seluruh dunia nak bersatu menentang kaum Yahudi laknatullah? Kita sebenarnya lebih kuat daripada mereka. Asalkan kita bersatu. Jangan biar semangat kita hilang walaupun selepas banyak nyawa umat Islam mereka korbankan. ALLAH di sisi orang-orang yang beriman.

Do exercise regularly.

PRAY FOR GAZA. HELP THEM.

0 comments:

Post a Comment